Учитель: Доброго дня! Сьогодні в рамках тижня історії ми проводимо
лицарський турнір між учнями 7 і 8 класів, поділених на дві команди: перша –
команда 7 класу, друга – команда 8 класу. Будь ласка, команди, оберіть свою
назву та визначте капітанів команд.
Отже, ми
розпочинаємо!
І.Бліцтурнір.
Учитель
зачитує запитання, а учні дають відповідь. Кожна правильна відповідь оцінюється
в 1 бал).
Запитання для першої команди.
1.Назвіть
основне писемне історичне джерело-літопис, звідки ми здобуваємо основні знання
про першу на нашій території державу – Київську Русь. («Повість минулих літ»)
2.Як
називається релігія, що базується на вірі в Ісуса Христа? (Християнство)
3.Хто першим
князював у Києві: Святослав чи Олег? (Олег)
4.Назвіть
ім'я князя, автора «Руської правди». (Ярослав
Мудрий)
5.На ворота
якого міста на знак перемоги князь Олег прибив свій щит? (Константинополь)
6.Хто першим
князював у Києві: Ярослав Мудрий чи Володимир Мономах? (Ярослав Мудрий)
7.Якого
князя називали Віщим? (Олег)
8.Хто ввів
християнство на Русі? (Володимир Великий)
9.Назвіть
князя, що побудував Софійський собор.
(Ярослав Мудрий)
10.Які
кочові племена, що постійно нападали на Русь, розгромив Ярослав Мудрий? (Печенігів)
Запитання для другої команди
1.Як
називався список, до якого заносилися козаки? (Реєстр).
2.Якою була офіційна
назва Козацької держави? (Гетьманщина або
Військо Запорізьке)
3.Родинний
хутір Б. Хмельницького називався …(Суботів)
4.Місто, під
стінами якого козаки під проводом П. Сагайдачного була розгромлена турецька
армія. (Хотин)
5.Союзник
Хмельницького у Національно-визвольній війні. (Кримське ханство)
6.Найбільший
невільницький ринок був розташований у місті…
(Кафа)
7.Як
називався козацький човен? (Чайка)
8.Назвіть
першу битву Національно-визвольної війни.
(Битва під Жовтими Водами)
9.Хранитель
військової хорогви. (Хорунжий)
10.Козацькі
символи-відзнаки. (Клейноди)
ІІ. Конкурс капітанів.
Кожному
капітанові зачитується визначення поняття, яке він повинен назвати. Кожна правильна
відповідь оцінюється у два бали.
Запитання капітанові першої команди.
1.Наука, що
вивчає способи обчислення часу. (Хронологія)
2.Батько
української історії, автор 10-томної «Історії України-Руси» (М. Грушевський)
3.Наука, що
вивчає минуле за речовими джерелами. (Археологія)
4.Як
називається обожнення сил природи? (Язичництво)
5.Обов'язкове
надання князеві підлеглим населенням збіжжя, меду, воску, хутра тощо. (Данина)
Запитання капітанові другої команди.
1.Наука, назва
якої з грецької перекладається як «оповідь про минулі події, знання про них». (Історія)
2.Статті,
підписані Б. Хмельницьким із російським царем Олексієм Михайловичем про умови
вступу України до складу Московії. (Березневі)
3.Дерев'яна
палиця з кулею вгорі, яка може бути оздоблена коштовним металом і камінням,
ознака влади. (Булава)
4.Пасмо
волосся на голові козака. (Оселедець)
5.Старовинний
пересувний ляльковий театр, де виконувалися п’єси на релігійні та світські
теми. (Вертеп).
ІІІ. Назвіть ім'я особи за його історичним портретом.
Кожна
правильна відповідь оцінюється в два бали.
Завдання для першої команди.
1.Усе життя
провів в походах, на битву, як на свято йшов.
Та на
дніпровських на порогах свою геройську смерть знайшов.
Хан з його
черепа зробив і золотом прикрасив чашу. (Князь
Святослав)
2.Нову
христову віру дав і срібну гривну карбував,
На Бузі
місто збудував, один – три прізвища він мав.
(Володимир Великий)
3.Для
європейських королів він тестем був і сватом,
На різних
мовах говорив, та ще любив читати. (Ярослав
Мудрий).
Завдання для другої команди.
1. Рано
осиротів, у три роки втратив батька, а у вісім – матір. Він з дитинства бачив
себе серед чужих людей. Він рано засвоїв звичку ходити озираючись і
прислуховуючись. Це розвинуло в ньому підозрілість, яка з роками перетворилася
на глибоку недовіру до людей. (Іван
Грозний)
2.Разом з
батьком брав участь у поході польського війська до Молдови проти турків. У
битві під Цецорою батько загинув, а він потрапив до турецького полону, звідки
його викупили запорожці. (Богдан
Хмельницький).
3.Очолив
морські походи козаків. Був відомий як захисник православної церкви, разом з
усім козацьким військом вступив до Київського братства. (П. Конашевич-Сагайдачний).
ІV. Складіть образ.
Вам будуть
надані характеристики образу лицаря і козака, записані на окремих аркушах і
перемішані. Ваше завдання:
1-а команда
має скласти образ лицаря;
2-а –
козака.
Та команда,
яка першою завершить завдання, отримає 3 бали,інша – 2.
Оселедець, шаровари, шапка, шабля, мужність, хоробрість,
захист християнської віри, меч, шолом, кольчуга, військова підготовка, знатне
походження.
V.Кросворд.
Ваше наступне
завдання: розгадати кросворд. Команда, що першою впорається із завданням
отримає 5 балів, інша – 3.
Відповіді
на кросворд першої команди.
По
вертикалі:
1.Ворота.
3.Мстислав. 4.Окаянний. 5. Мономах. 10.Руська.
По
горизонталі:
2.Доброніга.
6.Тмутаракань. 7.Борис. 8.Нестор. 9.Іларіон. 11.Анна. 12. Київ. 13. Школа.
Відповіді на кросворд другої команди.
По
вертикалі:
1.Хмельницький.
2.Суботів. 3.Чигирин. 4.Універсал. 5.Полк. 6.Замостя. 7.Богун.
По
горизонталі:
8.Гіреї.
9.Лупу. 10.Казимир. 11.Козацтво. 12.Потоцький.
VI. Конкурс вболівальників.
Доки команди
розв’язують кросворд серед вболівальників проводиться бліцтурнір.
1.Що слово
«історія» означає в перекладі з грецької? (Дослідження,
оповідь про події)
2.Із якої
події починається відлік часу нашої ери? (Від
народження Ісуса Христа)
3.Яким
знаком на карті позначають місця битв? (Перехрещена
зброя)
4.Яка наука
вивчає герби? (Геральдика)
5.До якої
групи слов'ян належать українці? (Східної)
6.Яка країна
уславилася виготовленням шовку? (Китай)
7.Замкнені
соціальні групи людей у Давній Індії, приналежність до яких визначалась
народженням? (Касти)
8.Яке чудо
світу розташовано в Єгипті? (Піраміди)
9.Як у
Єгипті називали царів? (Фараон)
10.Ким був
створений найдавніший алфавіт? (Фінікійцями)
VII. Підбиття підсумків. Оголошення переможця.
Кросворд для другої команди
По
вертикалі:
1.Керівник
національно-визвольної війни.
2.Хутір,
місце народження Б.Хмельницького.
3.Столиця
Гетьманської держави за Б.Хмельницького.
4.Гетьманський
указ.
5.Основна
адміністративно-територіальна одиниця козацької держави середини ХVІІ ст.
6.Польське
місто, крайня точка походу військ Б.Хмельницького.
7.Сподвижник
Хмельницького, вінницький полковник.
По горизонталі:
8.Династія
кримських ханів.
9.Молдавський
господар, союзник Хмельницького.
10.Польський
король, що очолював війська Речі Посполитої під Берестечком.
11.Головна
рушійна сила визвольної війни.
12.Великий
коронний гетьман, який командував польськими військами у 1648 р.
Кросворд для першої команди
По вертикалі:
1.Золоті …
3.Брат Ярослава Мудрого, який
князював у Чернігові.
4.Прізвисько, яке отримав брат
Ярослава Мудрого Святополк.
5.Онук Ярослава Мудрого і
візантійського імператора – Володимир …
10.Перший збірник законів «…
правда».
По горизонталі:
2.Сестра Ярослава Мудрого, яка
стала дружиною польського короля.
6.Місто, де князював брат
Ярослава Мудрого до угоди 1026 року.
7.Один з братів Ярослава
Мудрого, який загинув від руки їхнього брата Святополка.
8.Автор «Повісті минулих літ».
9.Перший митрополит на Русі.
11.Дочка Ярослава Мудрого, що
стала дружиною французького короля Генріха І.
12.Місто, територія якого за
правління Ярослава зросла в сім разів.
13.Навчальні заклади, які відкривав
на Русі Ярослав Мудрий.
Немає коментарів:
Дописати коментар